En del av elektrikerkjeden:

I 2022 kom det nye krav til elbillading hjemme, som skjerper reglene for å lade elbil i stikkontakten.

Samtidig har det vært en enorm utvikling i ladeboksene på kort tid.

Her kan du lese om hva de nye reglene innebærer for deg, og hva du bør tenke på hvis du skal installere ny ladeboks.

 

De nye reglene

NEK 400 er en samling av flere delstandarder som spesifiserer sikkerhetskrav for elektriske lavspenningsinstallasjoner. I 2022 kom den i en ny utgave som blant annet skjerper de nasjonale kravene til lading av elbil i private husstander.

Ifølge de nye reglene må du ha egen ladeboks dersom du skal installere en ny ladeløsning hjemme.

– Før kunne man lade på en 10 ampere kurs så lenge man hadde jordfeilbryter type B etter gjeldende krav. Ifølge de nye reglene må man nå ha en egen ladeinstallasjon og overspenningsvern, sier Hjalmar Burås, saksbehandler i Dal Elektriske AS.

De nye reglene for elbillading trådte i kraft 1. juli 2022. De har ikke tilbakevirkende kraft, noe som betyr at de kun gjelder nye installasjoner. Du kan med andre ord fortsatt lade bilen på en 10 A kurs om du allerede har dette installert.

– Hvis man allerede har en 10 A kurs med stikkontakt installert, er det ikke forbudt å fortsette å bruke denne. Men hvis man skal installere en ny ladeløsning, må det være en dedikert ladeboks mode 3 med type 2-kontakt, sier Burås.

 

Sikrere og smartere med ladeboks

Selv om det fortsatt er lov å lade på en 10 A kurs, er det tryggere å installere en ladeboks. I tillegg blir de moderne elbilladerne stadige smartere og mer effektive.

– Mange etterspør smarte ladere med funksjoner for strømstyring. Da sørger laderen for at elbilen lades automatisk når strømprisen er lav, sier Burås.

Moderne ladebokser har også funksjoner for lastbalansering, som optimaliserer ladingen for å unngå at strøminntaket på boligen blir overbelastet. Den bidrar dermed til å avlaste både strømregningen, strømnettet og miljøet.

– Lastbalansering sørger for at strømnettet ikke overbelastes. Dette er spesielt aktuelt i eldre boliger, men også i nye på grunn av den nye nettleiemodellen.

Før ville man lade mest mulig på kortest mulig tid. Nå ønsker man heller å lade med lavere hastighet for å unngå effekttoppene. Alt dette kan en smartlader hjelpe deg med å styre.

Slik kommer du i gang med smartlading

Det finnes flere måter å komme i gang med smartlading på. Du kan koble enkelte bilmerker direkte til appen til strømselskapet ditt, eller via en smartlader fra f.eks. Easee eller Zaptec.

– Den vanligste løsningen foreløpig er å koble en smartlader til strømselskapet, men noen kobler også laderen til en sentral for styring av smarthus, for eksempel Futurehome, sier Burås.

Når du har koblet til, aktiverer du smartlading i appen og velger når du ønsker at bilen skal være ferdigladet. Appen henter strømpriser fra Nord Pool, som er den nordiske kraftbørsen hvor alle strømleverandører handler inn strøm før de selger den videre til deg. Smartladeren styrer ladingen etter spotprisen og sørger for at bilen er ferdig ladet til du skal bruke den.

– Mange vil ha noe enkelt, og de moderne laderne er veldig brukervennlige. Det er også lurt å velge en fleksibel lader, så det er enkelt å utvide senere ved behov. Da kan man raskt montere en til ved siden av og koble dem sammen slik at den første kan styre den andre, avslutter Burås.

Ikon

Bestill elektriker

Krumsvik Elektro tar oppdrag i Rogaland og Hordaland. Ta kontakt for gratis befaring.

Kontakt oss →